2020/08/08

Tippek otthoni távmunkához a koronavírus idején

A Covid-19 vírus kitörése olyan munkamodellek bevezetéséhez vezetett, amelyhez nem voltunk eddig hozzászokva.

Ebben az egészségügyi válságban sok munkáltató döntött a home office, azaz távmunka bevezetése mellett. Ha csak egy napról lenne szó, azt viszonylag könnyű lenne megoldani. A probléma az, hogy ezt most rutinszerűvé kell tenni, hogy a termelékenység és a teljesítmény továbbra is magas szinten maradhasson a főnök nyomása, vagy a kollégák segítsége nélkül.

Amikor rákényszerülünk a változtatásra, agyunk elkezdi felfedezni a fenyegetést, az új helyzet pozitívumait, de ez nem mindig reális a tapasztalat hiánya miatt. Látjuk az otthoni kényelem lehetőségét, de azt nem látjuk, hogy mennyire sok az otthoni zavaró tényező és az elpazarolt idő. Ráadásul ha nem egyedül vagyunk, otthon a párunk, a gyerekek, akkor még alkalmazkodnunk is kellene egymáshoz.

Otthoni iroda

Felkelünk, zuhanyozunk és reggelizünk, elmegyünk az irodába, beszélgetünk a kollégákkal és elkezdünk dolgozni. Megvan a szokásos munkamenetünk. Bár előfordulhatnak váratlan események, de ez nem gond, mert az agyunk rendet és rutint észlel. Ezért ebben a környezetben tudunk elérni magas termelékenységet. Amikor innen távozunk pl. távmunkára, akkor még az első napokban visz a lendület, de aztán a teljesítmény csökkenni kezd, majd el is tűnhet teljesen.

Probléma:

  • eltűnt a főnökök nyomása, kollégák segítsége,
  • otthoni zavaró tényezők
  • otthoni más munka pl. főzés, mosás, vasalás stb.
  • képernyőn keresztül végzett munka
  • kanapé kényelme.

Jól vagyunk, de csak az elején. Könnyen elveszíthetjük a koncentrációt és egyszer csak észrevesszük, hogy dolgozunk, de nem csinálunk semmit. Ez pedig bűntudatot, stresszt és szorongást eredményez. Ennek nem kellene így lennie.

A következő útmutatások betartásával optimálisan és kényelmesen végezhetjük az otthoni munkát:

  1. Csendes hely

Ideális esetben reprodukálhatjuk az irodánkban lévő körülményeket, mondjuk egy kizárólag munka számára kijelölt csendes helyet. Megpróbálhatjuk megtalálni azt a helyet a lakásban, ahol legjobban tudunk koncentrálni és csak munkára fog szolgálni az elkövetkezendő időszakban. Lehet ez a nappali egy sarka, a konyha asztal, stb.

  1. Kényelem

Amit másképp kell csinálni az iroda és a lakás között: az a kényelem megteremtése anélkül, hogy lustasághoz, vagy alváshoz vezetne. Módosítsunk úgy az újonnan kialakított helyünkön, hogy több napot tudjunk ott tölteni anélkül, hogy figyelmünk egyre csökkenne.

  1. Pihenés

Az otthoni munka kezdetén, mivel nem feltétlenül kell teljesítenünk az ütemtervet, ezért erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy minden munkát a lehető legrövidebb idő alatt elvégezzünk. Ez segít az első vagy második napon, de aztán azt vesszük észre, hogy egyre inkább oda a motivációnk. Ha ez történik, akkor helyezd át a munkaidőt máskorra, és ütemezz be egy rövid szünetet.

  1. Rutin megtartása

Reggel akkor ébredjünk, mint az eddigi munkanapjainkon. Azt az időt, amit eddig utazással töltöttünk, azt most tölthetjük kávézással, a nap megtervezésével és a heti célok átgondolásával.

Sokszor felmerült már a járványtól függetlenül is, hogy a jövő munkája a távmunka. Sokan már kombinálják ezt azzal, hogy csak néhány nap mennek be az irodába, a többi nap otthonról dolgoznak. De most a hirtelen, kényszerű változásokhoz még nem volt időnk hozzászokni, ezért a munkahelyünk megőrzése érdekében végre kell hajtanunk bizonyos változtatásunkban életmódunkban.

Cimkék: , , , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás