2019/05/25

4 tipp a türelmes kommunikációhoz, ha frusztrált vagy

„Légy türelmes mindenkihez, de leginkább magadhoz” – Szalézi Szent Ferenc

Minden nap rengeteg alkalom akad arra, hogy frusztrált legyél. Gondolj a telemarketingesekre, na nekik aztán van okuk frusztráltnak lenni. Ők sem feltétlen azt csinálják, amit akarnak, dehát muszáj tűrniük a sok visszautasítást, gorombaságot.  Hogyan lehet ezt kezelni? Érezheted úgy, hogy megőrülsz, lehetsz ingerlékeny, érezheted áldozatnak magad, erőlködhetsz még egy kicsit, hogy megváltozzanak a dolgok.  Végigcsinálhatsz minden olyan önpusztító dolgot, melyek elidegenítik tőled az embereket és kihozzák belőlük a legrosszabbat. Vagy megtanulod a frusztrációt türelemmel kezelni, átalakítani saját javadra.

A türelem nem feltétlenül jelent passzivitást, vagy lemondást, hanem ha ügyes vagy, akkor épp az ellenkezőjét, hatalmat is jelenthet. Egy érzelmileg felszabadító gyakorlat: várj, figyelj, és tudd, mikor kell cselekedni. Ha azt mondod, hogy : “Türelem”, akkor sokan úgy gondolják, hogy ez egy teljesen felesleges, ésszerűtlen kérés, mert csak meggátol a tettekben és a célok elérésében. Ezzel szemben bemutatom a türelmet, mint az együttérzés egyik formáját, amivel vissza tudod szerezni a lelki békédet ebben a frusztrációval teli világban.

EZ IS ÉRDEKELHET: Idegesítenek a negatív emberek?

Hogyan kell türelemmel átalakítani a frusztrációt? Először is jelenlegi szerepedet kell értékelned az életedben, hogy mennyire korlátozod saját magad, hogy boldog legyél. A következő teszt elvégzésével megtudod, hogy hol vagy te a saját életedben, és ehhez képest hogyan tudod a türelmed fejleszteni.

Frusztrációs teszt: Mennyire vagyok csalódott?

Hogy megállapíthassuk, hogy sikerül-e megbirkózni a csalódottsággal, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:

  • Gyakran frusztrált vagyok és ingerlékeny?
  • Úgy vezetem le rendszerint a frusztrációt, hogy mérges vagyok és másokat hibáztatok?
  • A csalódásom öngyógyítással kezelem: egészségtelen ételekkel, droggal, vagy alkohollal?
  • A reakcióm sérti más emberek érzéseit?
  • Ha elmúlik a frusztráció érzése, akkor általában félreértésnek érzem a történeteket?
  • Egy nehéz munkanap során hajlamos vagyok kiborulni?
  • Ha csalódott vagyok, gyakran érzem magam értéktelennek, vagy hogy szeretném feladni?

5-7 kérdésre adott „igen” válasz rendkívül magas frusztrációt mutat.

3-5 „igen” jelzi a magas szintet.

2 „igen” jelzi a mérsékelt szintet.

1 „igen” pedig az alacsony szintet jelzi.

0 „igen” azt sugallja, hogy sikeresen kezeled ezt az érzelmet.

4 tipp, hogy viselkedjünk frusztráló helyzetekben

Ha valaki frusztrál téged, akkor először vegyél egy mély lélegzetet, mielőtt reagálnál rá. Döntsd el, hogy azonnal akarsz-e válaszolni, vagy inkább megvárod, míg lehiggadsz. Ha nagyon ugrásra kész vagy és ideges, akkor halaszd későbbre a vitát, majd később beszéltek, amikor nyugodtabb leszel. Arról nem is beszélve, ahogy akkor sokkal meggyőzőbb leszel és kevésbé fenyegető. Akkor próbáld ki ezt:

  1. Fókuszálj az adott kérdésre – ne növeld a feszültséget, vagy kezdeményezz személyes támadást. Pl.: „Csalódást okozol azzal, ha megigérsz valamit, de nem csinálod meg.” Ne fenyegess és sértegess senkit. Ne hibáztató hangnemben közöld vele, hogy emiatt a viselkedése miatt hogy érzed magad, és ne azt mondd, hogy a másik ember miért csinálja rosszul azt, amit csinál.
  2. Hallgass anélkül, hogy védekeznél és reagálnál, és ne is szakítsd őt félbe. A tisztelet jele az, ha meghallgatod a másik véleményét még akkor is, ha nem értesz vele egyet. Kerüld az agresszív hangnemet, vagy testbeszédet. Próbálj meg nem türelmetlenkedni, vagy ítélkezni.
  3. Értsd meg a szavak mögötti érzéseket. Ha meg akarod érteni valaki motivációját, akkor ez könnyebben fog menni türelemmel. Próbáld meg érzékelni, hogyha a másik ijedt, bizonytalan, mert szembesülnie kellett saját negatív érzelmeivel, amivel még soha nem szembesült. Ezt kell megérezned, hogy ez neki mennyire fájdalmas lehet. Vedd észre, hogy ezekkel az újonnan felfedezett érzelmekkel milyen változtatásokra kész.
  4. Adj egyértelmű és együttérző válaszokat. Ez a hozzáállás kimozdítja a védekező magatartásból, így kényelmesebben érzi magát is inkább hajlandó elismerni azt, hogy ő az oka annak, hogy frusztrált vagy. A konkrét esetre vonatkozva javasolj orvoslási lehetőségeket és ne általánosíts. Állj ki magad mellett. Pl.: „Igazán nagyra értékelném, ha nem ordibálnál velem, még akkor sem, ha ez kiábrándítóan hat rád.” Ha ő ezt megteszi a kérésedre, akkor mutasd ki, hogy mennyire örülsz. Értékeld az erőfeszítéseit: „Köszönöm, hogy nem kiabálsz velem. Értékelem a megértésedet.” Nézd meg, hogy változik meg a viselkedése. Ha ez nem történik meg, akkor lehet, hogy minimálisra kellene csökkenteni vele a kapcsolatot és/vagy a várakozásaidat.

A kommunikáció során a türelem egy nagyon nagy aduász. Minél inkább tudod tolerálni a frusztráció kellemetlenségeit, és nem rögtön robbansz, akkor a kapcsolataid sokkal jobban fognak működni. Ha változnak a dolgok, mindig mérlegelj, hogy hogyan tovább. Vajon hogy lehet megoldani ezt a frusztráló viselkedést? Ha „nem”-et mondasz, akkor ez egyenlő azzal, ha bemész a zsákutcába? Vagy egyszerűen csak kimutatod az érzéseid és nem vársz pozitív változásokat? Ha a frusztráció feloldhatatlan, a türelem az egyetlen hang, amivel másokat és magadat is tiszteletben tarthatod.

EZ IS ÉRDEKELHET: Nem hallgat rám a gyerekem

„psychologytoday.com” nyomán

Cimkék: , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás