2019/02/22

Hogyan lehet leküzdeni az irracionális félelmeket, melyek elzárják előtted a siker útját?

Hallotta, ahogy legféltettebb kincse, kisbabája sír, de ő képtelen volt odamenni. Tudta, hogy minél előbb meg kell vigasztalnia babáját, de a lábai nem mozdultak. Nem a kiságyra nézett, hanem a padlóra, ahol egy szőrös szörny ücsörgött… Egy pók, ami nagy valószínűséggel nem fogja őt megölni, de mégis a nő teste lefagyott és könnyek folytak végig az arcán. „Milyen haszontalan anya vagy te?” – gondolta magában.

Ez a rettenetes anya én voltam, 14 évvel ezelőtt. A pókoktól való félelmem évekig nem változott. Akkor olyan állapotban voltam, hogy még a fapadlós házakat is utáltam, mert minden résén pókok százai leselkedhettek rám.

Amikor a félelmem csúcspontján voltam, akkor épp egy mozgó autóból akartam kijutni. Nyilvánvaló, hogy ennek az ártalmatlan 8 lábúnak óriási hatalma volt felettem. Soha nem fogom szeretni őket, de most már nem megyek ki a szobából miattuk, és el is tudom olvasni a pók szót anélkül, hogy kirohannék és zokogásban törnék ki.

Szerinted ez egy irracionális félelem? Akkor mi a helyzet a repüléssel? Vagy a félelem attól, hogy segítséget kell kérned valakitől?

Azt szeretném taglalni, hogy az irracionális félelmeink hogyan hatnak ránk, és ezek hogyan képesek elpusztítani a sikereinket. Károsíthatják az egészségünket, és megakadályozhatják azt, hogy szabadon éljük az életünket. Most megosztom veletek a félelem elleni küzdelem jutalmát és ami a legfontosabb, hogy hogyan harcolhatsz meg a félelmeiddel.

EZ IS ÉRDEKELHET: Férfi félelem a női dominanciától és ellenőrzéstől

Az irracionális félelmek hogyan befolyásolják az életedet

Az irracionális félelmeinkkel nem nagyon akarunk szembesülni. Bénának érezzük magunkat, gyengének, együgyűnek, mert nem tehetünk meg olyan dolgokat, melyeket más nagy valószínűséggel megtehet. Ez adja a félelem erejét.

A félelem szereti a negatív érzelmeket, melyeket aztán felerősít, ezért még nagyobbá, csúnyábbá és hatalmasabbá teszi azt. A félelmek:

  • Kerüld azokat a helyzeteket, ahol szembe kell nézned a félelmeiddel. Bulik, új munkahelyek, olyan tapasztalatok, ahol nem vagyunk biztosak benne, hogy meg tudjuk védeni magunkat.
  • Állítsuk meg a félelemeinket, hogy tudjunk aludni. Ez nálam nagyon húzós volt, mert nem aludtam abban az időszakban mikor otthon gondoztam a kisbabámat. Ez idő nagy részét félhalottként éltem le.
  • Úgy érzed, a stressz megbetegít. Rossz döntések velejárója is lehet a stressz. Tudjuk, hogy nem kellene alkoholt inni, nem kellene csokit enni, mert akkor kicsit jobban érezzük magunkat, mégis megtesszük. A kifogások listája elég hosszú lehet, hogy mit miért csinálunk, hogy elkerüljük a stresszt.
  • A rossz gondolatokkal elménket túlterheljük, ezzel még több szenvedést okozva magunknak. Ezzel romboljuk önbizalmunkat. Az önbizalom hiánya a legtöbb ember sikerét aláássa az élet minden területén.
  • A várható veszélytől való félelmünkben tartózkodónak, vagy arrogánsnak tűnhetünk, mert nem csináljuk azt, amit más emberek. Félelmeink elszigetelnek minket a magán- és a szakmai életünkben is.
  • Gyengének érzed magad. Felesleges mondanom, hogy ezek a félelmek irracionálisnak tűnhetnek és a külső világban nem léteznek, de a szenvedő embert legyengítik. A jövedelem szerzésre, a szerelmi életre, hobbikra, utazásra és a magán- és szakmai sikerekre is hatással lehet.

Miért kellemetlen a félelem elleni harc?

Képtelen vagy úgy élni az életed, hogy ne kelljen foglalkozni a félelmeiddel?

Volt olyan kliensem, aki annyira félt a repüléstől, hogy még a repülőtérre sem ment ki. Egy másik, aki 20 éve nem mondott beszédet nyilvánosan, és most a szakmája csúcsán nem volt más választása. Mit csinálhat? Lelép?

Mindezek a félelmek leküzdhetők, de csak akkor, ha helyesen értékeljük a félelem elleni küzdelem előnyeit.

Mik a félelmeink elleni küzdelmek előnyei?

Ha kész vagy arra, hogy megváltoztatod azt, amit évek óta csinálsz, ami befolyásolja az életed, gondolataidat, cselekedeteidet. Nehéz elhinni, de ez lehetséges.

Az első dolog amit meg kell tenned, hogy keresni kell egy elég nyomós indokot arra, hogy miért kell változtatni. Menj vissza az életedbe és keress olyan alkalmakat, amikor a félelem már ott volt.

Még mindig magam előtt látom, amikor szegény pók a hajamban csapdába került, mert valószínűleg a hajszárítóról esett rám. Arra is emlékszem, mikor röhejesnek tűnve őrült mód ráztam a hajam és sikítoztam, mindezt alsóneműben futva egy dél-franciaországi keskeny kis úton.

Emlékezz az érzésekre, a cselekedetre, a negatív érzésekre, amiket később éreztél. Számomra ez azt jelentette, hogy amikor kézbe vettem egy hajszárítót, láttam a pókot a hajamról a fülembe mászni.

Tapasztald meg újra a félelmet. Tedd olyan fájdalmassá, hogy a szíved kezdjen el gyorsabban verni, változzon meg a légzésed. A félelem fizikai változást hoz létre a testedben, nem jó érzés ugye?

Ha az irracionális félelmet újra előhívják és megsemmisítik, akkor már nem lesz többet hatalma feletted. Most már új lehetőségek lépnek be az életedbe a félelem helyett és újra nyitott leszel

  • új hobbikra
  • új utazásokra
  • új lehetősekre
  • nagyobb sikerekre
  • anyagi biztonságra
  • boldogságra
  • egészségre

stb.

EZ IS ÉRDEKELHET: A szorongás nem látszik, de attól az még ott van

Hogyan harcolhatsz az irracionális félelmeiddel?

Íme néhány ötlet, mely segít a félelmeid elleni harcban:

Miért történt mindez?

Néhány ember tudni akarja, hogy miért kezdett el félni, mások pedig csak egyszerűen meg akarnak tőle szabadulni. Ha meg akarod érteni a miérteket, akkor ismerd meg a félelemeidet, értékeld ki hogy honnan jöttek.

Mikor a félelem először jelenik meg, akkor nem vagyunk hajlandóak elismerni, hogy belépett az életünkbe. Csak néhány alkalom után vesszük észre, hogy egy erős negatív érzelem kapcsolódik ahhoz a „dologhoz”. Így mi magunk engedjük meg, hogy a félelem növekedjen bennünk. Ez azt jelenti, hogy ha félelmet érzékelünk, vagy akár futást, vagy harcot, akkor a testünk rögtön cselekvés módra vált és fizikai választ ad az észlelt fenyegetésre.

Emlékezz, mikor vetted először észre a gyors szívverést és légzést, kézremegést, vagy elpirulást. Létrehoztad a félelem kezelésének automatikus módját. Innentől kezdve a tested így reagál a félelemre. Az eszed tárgyilagos marad, de a szíved nem hallgatja meg és létrehoz egy olyan verziót, aminek köze nincs a valósághoz.

Meg kell tanulni az érzelmek és érzések eltávolítását egymástól, ez segíteni fog megváltoztatni a test válaszait.

Egy közönség előtti beszéd során a beszélőnek annyira elszorult a torka, hogy nem tudott megszólalni. Tehát fizikailag is bezárta a torkát a félelem. Lehet-e szavakkal megváltoztatni a fizikai állapotunkat? A válasz, igen! Az alábbi eszközökkel, technikákkal.

Az eszközkészlet

Ez nem egy olyan táska, amit fizikailag lehet hurcolászni. Ez egy olyan tanulási eszköz, ami illeszkedik hozzád, és ha úgy érzed, hogy a félelem hatással lesz rád, akkor ez a készlet átveszi az irányítást.

Itt nincs elég hely minden hasznos eszközre, de itt van néhány a sok közül:

  1. Miért vagyok én olyan klassz

Írd le kézzel 2 oldalon keresztül, hogy miért vagy te olyan nagyszerű ember. Ez az írás tele lesz eredményekkel, sikerekkel, nehézségek leküzdésével és ezek tele lesznek pozitív érzelmekkel, cselekedetekkel. Nem könnyű ezt leírni, de ez egy olyan emlékeztető, ami szükség esetén erőt ad felállni.

  1. Kifelé az érzelmekkel

Az irracionális félelmek életünk minden aspektusát károsíthatják. Ha követted a lefelé tartó negatív spirált, akkor úgyanúgy képes vagy követni a felfelé tartó pozitív spirált is.

Minden egyes cselekedet és gondolat vagy érzés közé helyezzünk el egy nyilat. Minden egyes nyíl egy lehetőség arra, hogy másképp csináljuk. Ha tudjuk, hogy az irracionális félelem egy automatikus gondolkodási folyamat, akkor látni fogjuk, hogy csak gondolkodnunk kell, aztán csinálni, vagy érezni kell valamit de másként.

  1. Hogyan kell megváltozni

Legtöbben úgy gondolják, hogy nem könnyű megváltozni.

Ha másképp szeretnéd csinálni, mint eddig, másképp gondolkodni, érezni, akkor már megtetted az első lépést a felismerés után, hogy változtatni kell.

Ezzel elfogadod a helyzetet. És nem csak elfogadod, hanem a tiédnek érzed, átveszed és megváltoztatod.

Aztán 2 hét múlva döntsd el, hogy nem engeded a negatív gondolatokat tovább a fejedben fészkelni. Mert általában mindenki fejében vannak pangó negatív gondolatok. Ebben a szakaszban csak annyit mondj: „Nem, most állj meg”. Két hét után válassz egy új gondolatot, amit szeretnél fejben tartani, mondjuk: „Meg tudok birkózni az ijesztő helyzetekkel” vagy „Erősebb vagyok, mint azt valaha gondoltam volna”.

Lesznek olyan helyzetek, amikor kudarcot fogsz vallani. Ne szidd ezért magad, mert ez megint egy negatív gondolat lesz, amit elültetsz az agyadba. Kezd el újra, és olvasgasd a „Miért vagyok én olyan klassz?” listát, amit írtál magadról.

EZ IS ÉRDEKELHET: Szociofóbiád van? Ezek a tünetek.

  1. Válogasd meg a szavakat

„Nehéz lesz változtatni”, „Nem is emlékszem azokra az időkre amikor nem voltam kiégett”, „Rengeteg a kérdés”. Minden olyan gondolat, mely hatalmat ad a félelemnek, elveszi tőled a hatalmat, hogy harcolj ellene. Ezért fontos, hogy milyen szavakkal írod le a célod, hogy le tudd küzdeni a félelmeidet.

Gondolj arra, hogy „Emlékszem, amikor elértem az XX évet, és ez emlékeztet engem arra, hogy sokkal keményebb és tettrekészebb vagyok, mint ahogy gondoltam volna”.

  1. Hidd el, hogy te irányítasz

Te vagy az egyetlen ember, aki képes irányítani amit gondolsz és amit érzel. Gondolhatod, hogy más emberek is hatással vannak ránk, de ez csak akkor van így, ha te engedélyt adsz nekik rá.

Ha elgondolkodsz, akkor láthatod, hogy jogod van azt gondolni és érezni, amit jónak látsz, mert te választasz. Biztos vagyok benne, hogyha te választasz, akkor nem választanád a félelmet, vagy a szorongást.

  1. Figyelj a fizikai emlékeztetőkre

Meg kell találni a félelem okát, dolgozni rajta és létre kell hozni egy eszközkészletet a gondolatokról, érzésekről és cselekedetekről, melyek segítenek harcolni a félelem ellen, aztán a következő lépés, hogy meg kell szabadulni tőle.

Itt van az a vezérigazgató, aki egy 300 emberes konferenciahívást gond nélkül lebonyolított, de halálra rémült, ha nyilvánosan kellett beszélnie. Ezért ő elképzelte, hogy a mikrofon helyett egy telefonba beszél, ezzel megerősítettük a gondolatait és így 400 ember előtt tudott beszélni.

  1. Fizikai támogatások

A zene, a környezet és a szagok is hatással lehetnek ránk. Hallgass olyan zenét, amitől erőre kapsz, próbálj ki aromaterápiás olajokat, hogy pozitívnak, energikusnak érezd magad. Ennek fokozására válassz új munkakörnyezetet, vagy más ruházatot.

Ezek megváltoztatása, a fizikai ötletek megvalósítása segíthet az érzelmi állapot javításában.

  1. Ne csináld egyedül

A segítségnyújtás kéréstől való félelem nagyon valóságos, sok ember küzd ezzel. Tény, hogy mindenkinek szüksége van valakire. Nem élünk elszigetelten, ezért nehéz lehet elismerni, hogy félelmeid vannak.

A félelem megosztása egy megbízható baráttal, kollégával, vagy társsal azt jelenti, hogy amikor félelmeid éppen a csúcson vannak, akkor tudsz beszélni valakivel. És ha a papírra leírt eszközkészleted tartalmát is megosztod velük, akkor ők tisztában lesznek azzal, hogy milyen támogatás működik legjobban nálad.

Nem a gyengeség jele, hogy elmondod bizalmasaidnak a félelmeidet. Ez igenis hatalmas erőt igényel, hogy azt mondd: „Félek, és meg akarok tőle szabadulni”.

  1. Használjuk a testünket

Az oka annak, hogy a félelem eláraszthat bennünket az, hogy elfogadjuk a testünk rá adott válaszát. Ha a testünk bizonyos módon reagált, majd többször megismételte ezt a viselkedést, ezzel egy elfogadott szokássá vált és így rögzült.

A félelem megszüntetése a testünk segítségével is elvégezhető, ha megértjük, hogy a félelem valójában a szervezetünk reakciója. Nem kell megértenünk, hogy az agyunkban mi folyik ekkor, milyen vegyi anyagok cikáznak rajtunk keresztül, vagy hogy használjuk a testünket, hogy segítsen nekünk megváltoztatni a félelmeinket.

Tény, hogy ahogy állunk, a mód ahogy lélegzünk, és a beszédünk sebessége is hatással lehet ránk és a körülöttünk lévő emberekre is.

Ha félsz a nyilvános beszédtől, vagy attól, hogy az emberek hülyének néznek, vagy az emberek mit gondolnak rólad, akkor nézd meg, hogyan beszélsz, állsz és mozogsz. Ha összehasonlítod magad azokkal az emberekkel, akiket magabiztosnak és boldognak találsz, akkor mit látsz? Hogy nézel ki? Mit tanulhatsz ebből?

Egy kis félelem még jó is lehet

Ne feledd! Soha nem túl késő szembenézni a félelmekkel, és tedd azt, ami a legnagyobb vágyad. Ezzel még akár újabb, jobb minőségű életet is kezdhetsz, függetlenül attól, hogy milyen életszakaszban vagy.

EZ IS ÉRDEKELHET: Segítség, manipulálnak!

„lifehack.org” nyomán

Cimkék: ,