2019/12/09

Olvasd el ezt az önértékelési tesztet annak megállapítására, hogy szociális szorongásos zavarban (szociofóbia) szenvedsz-e.

Gina úgy gondolta, hogy normális az, ha csak kevés barátja van. Úgy gondolta, hogy úgysem akarna senki barátkozni vele ezért magányos maradt. Bár Gina remek tanuló volt, mégis utálta az iskolát. Rettegett attól, hogy a tanár felszólítja és mások előtt kell beszélnie, miközben ő lefagy és meg sem tud szólalni. Az ebédidő volt a legrosszabb. Soha nem volt senki, akivel leüljön enni, de különben is túl ideges volt ahhoz, hogy eleget egyen. Olyan boldogtalan volt, hogy rendszeresen megfájdult a gyomra és könyörgött a szüleinek, hogy otthon maradhasson.

Gina elfogadta az anyja magyarázatát, hogy csak „félénk” természetű. De most hogy már felnőtt, a problémái nem szűntek meg, a munkahelyén is folytatódtak. Az utóbbi időben már attól fél, hogy megőrül. „Nem tudom mi bajom van” – mondja.

Ginával együttműködve rájöttem, hogy ő nem csak félénk, hanem fájdalmasan szégyenlős. Természetesen legtöbb embernek remeg a gyomra, mielőtt ki kell állni a nyilvánosság előtt beszélni, vagy az első randevú előtti idegesség. Ezek természetes reakciók, melyek meg sem közelítik a Ginához hasonló emberek által tapasztalt félelmet és szorongást. A szakkifejezés erre a problémára a szociális szorongásos zavar, vagy a régi nevén, szociofóbia.


EZ IS ÉRDEKELHET: A szorongás nem látszik, de attól az még ott van


Nézd meg ezt az önértékelési tesztet, és meglátod, hogy van-e szociális szorongásos zavarod. (Ez az önértékelés nem helyettesítheti a szakemberrel végzett értékelést.)

Ezekben a helyzetekben nagy valószínűséggel érzel szorongást:

  • telefonbeszélgetés
  • ha bemutatnak másoknak
  • ha ki kell nyitni az ajtót
  • ha beszélni kell az eladóval, vagy banki alkalmazottal stb.
  • orvosnál
  • templomban
  • bolti vásárlásnál, vagy áru visszavitelnél
  • autóvezetésnél (tartasz attól, hogy más sofőrök mit gondolnak rólad)
  • nyilvános WC-k használatánál (nem a fertőzések miatt)
  • más emberek előtt enni
  • írni, vagy aláírni a neved más emberek előtt
  • társadalmi eseményeken való részvételnél
  • ismerkedésnél, randevúk alkalmával
  • kis- és nagy csoportokban beszélgetve megszólalni
  • ha ki kell állnod magadért
  • a véleményed kifejtésekor
  • ha másoknak kell beszélned magadról
  • ha elő kell adni valamit pl. beszéd

És hogy könnyíts a szorongásodon, ezért alkalmazod-e ezeket a megoldásokat?

  • Alkoholt, vagy drogokat fogyasztasz a félelmetes közösségi események előtt
  • Ha részt veszel egy társadalmi eseményen, akkor csak bizonyos ideig maradsz
  • Ahhoz, hogy elmenj egy ilyen eseményre, bizonyos feltételeid vannak pl. egy „biztonságos” személy a közeledben
  • Gyakran igyekszel elterelni a gondolataid álmodozással, vagy hogy más dolgokra próbálsz gondolni
  • Elkerülöd a szemkontaktust

Ezeket a fizikai tüneteket tapasztalod, ha szorongasz valami miatt:

  • elpirulsz
  • remegsz
  • izzadsz
  • hideg-meleg rázás
  • gyomorban kellemetlen érzés
  • izomfeszültség
  • erős szívdobogás érzés
  • légszomj
  • mellkasi szorítás
  • gyengeség érzés
  • szédülés
  • gombóc a torokban, vagy szájszárazság

Ezeket mondom magamnak egy közösségi esemény előtt, alatt, vagy után:

  • Micsoda vesztes vagyok
  • Nem vagyok ide való
  • Mindenki tudja, hogy milyen ideges vagyok
  • Nincs semmi érdekes mondanivalóm
  • Nagyon csúnya vagyok
  • Unatkozom
  • Ki kell innen jutnom, mielőtt szégyenbe kerülök
  • Remeg a hangom
  • Hülyén hangzik amit mondok
  • Mindenki azt gondolja, hogy idióta vagyok
  • Mindig mindenki azt hiszi, hogy túl csendes vagyok
  • Ha ezt eltolom, vége a világnak

Kérdések a számodra félelmetes helyzetekre adott reakcióidról:

  • Azok az erőfeszítésed, hogy elkerüld a kellemetlen helyzeteket, zavarja-e a napi rutinodat?
  • Azok az erőfeszítésed, hogy elkerüld a félelem érzését és a kellemetlen helyzeteket, akadályoz-e a munkádban?
  • Azok az erőfeszítésed, hogy elkerüld a félelem érzését és a kellemetlen helyzeteket, akadályozza-e a társadalmi tevékenységeidet és kapcsolataidat?
  • A társadalmi szorongás jelentős fájdalmat és szorongást okoz?

EZ IS ÉRDEKELHET: Hogyan birkózhatsz meg a karácsonyi magánnyal


Most nézd át a válaszokat. Minél több válasz igen, annál valószínűbb, hogy a te esetedben ez nem egyszerű szégyenlősség.

A szorongásos zavarok diagnosztizálásának megállapításánál a félelemnek vagy a szorongásnak aránytalanul nagyobbnak kell lennie a tényleges helyzethez viszonyítva ÉS a tüneteknek is tartósnak kell lenniük, 6 hónapig, vagy tovább kell tartaniuk. A szociális szorongásos rendellenesség diagnosztizálásához még nagyfokú kimerültségben vagy gyengeségben kell szenvedni, amely komolyan befolyásolja a társadalmi kapcsolatokat, a munkahelyen vagy az iskolában, vagy minden más mindennapi tevékenység során.

Ha úgy gondolod, hogy társadalmi szorongásos zavarod van, az első lépésed az legyen, hogy beszélj az orvosoddal.

Nem szabad hagyni azt, hogy valakinek az élete félelem miatt legyen korlátozva. A teszt elvégzésével nagyobb lehetőséged lesz arra, hogy beazonosítsd az esetleges félelmeid okát és időben csökkenteni lehessen a szorongásos zavar káros hatásait. Ezért fontos első lépésként az önértékelési teszt kitöltése.


EZ IS ÉRDEKELHET: Amikor a kollégáid kiközösítenek


„psychologytoday.com” nyomán

Cimkék: ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás