2019/08/22

Ha valaki megsért ebben az évben, akkor bocsásd meg neki, ezzel saját egészségednek teszel jót.

Az év végi ünnepek alatt találkoznak a rég nem látott családtagok, hogy megajándékozzák egymást, elbeszélgessenek. Sajnos a békés együtt töltött időt megkeseríti a régi konfliktusok felemlegetése. Ilyenkor a legjobb ajándék egy kis béke lenne.

A konfliktusok soha nem kellemesek és a családi viták főleg zavaróak lehetnek. Mindannyian ismerjük a csomót a gyomorban, a kipirult arcot és az izzadt kezeket, amikor igazságtalanul bántanak bennünket. Ez a testünk elsődleges stresszválasza, amikor személyesen, vagy társadalmilag fenyegetnek. Erre a természetes reakciónk az, hogy felvesszük a harcot, vagy igyekszünk elkerülni az agresszív személyt. A bosszú érzése természetesnek tűnhet, de nem jó megoldás, mert egy végeláthatatlan körforgáshoz vezethet.

A fájdalmas esemény elfelejtése, vagy racionalizálása a további konfrontáció elkerülése érdekében, nem szokott működni. Még akkor sem, ha idővel a kellemetlen érzések elhalványulnak, mert általában a tudatalattiban még élnek, és minden emlékeztető újra előhívja őket. A konstruktív módja annak, hogy megszabadulj a nyomasztó érzésektől, ha megbocsátasz.

EZ IS ÉRDEKELHET: Testileg és szellemileg is romboló mérgesnek lenni

De hogyan csináljuk, és mi fog segíteni nekünk ebben a folyamatban?

Kutatások szerint, azok az áldozatok, akik jelezték, hogy megbocsátottak az elkövetőknek, ők kevésbé voltak már dühösek vagy szomorúak, mint azok, akik ezt nem tették meg. Azt is megállapították, hogy ha az elkövető bocsánatot kér az áldozattól, akkor az könnyebben meg tud bocsátani neki.

Mi is valójában a megbocsátás?

A megbocsátás nem azt jelenti, hogy elfelejtjük, vagy minimalizáljuk azt a fájdalmat amit érzünk, vagy felmentünk másokat a tetteik alól. A megbocsátás azt jelenti, hogy tudatos és szándékos döntést hozunk arról, hogy elengedjük a harag és a bosszú érzését, függetlenül attól, hogy a nekünk ártó személy kiérdemelte-e.

A megbocsátás nem másokról szól. Megakadályoz bennünket abban, hogy haragudjunk másokra és ezzel boldogtalanná tegyük saját életünket.

Az emberek ösztönösen vissza akarnak térni ahhoz a ponthoz, mielőtt a kellemetlen esemény bekövetkezett. És keserűség, harag, mellkasi szorítás és végtelen rombolás nélkül akarnak visszagondolni a dolgokra.

A megbocsátás időbe telik, nem megy egyik pillanatról a másikra. Néha segít abban, hogy átgondoljunk olyan eseteket, mikor mi sértettünk meg más embereket. Megpróbálhatjuk azt is, hogy az elkövető szemszögéből vizsgáljuk meg a helyzetet.

Kezdjünk azzal, hogy megbocsátunk magunknak ha úgy gondoljuk, hogy esetleg tettünk olyasmit, ami a kellemetlen eseményhez vezetett. Az emberek gyakran hibáztatják magukat a történtekért.

A szexuális bántalmazást átélők azt mondják, hogy a megbocsátás folyamatának legnehezebb része, hogy elfogadják azt, hogy ők nem hibásak semmiben, és ne legyenek mérgesek magukra.

Miután megbocsátottál magadnak, sokkal könnyebb lesz megbocsátani az érintetteknek is. Kutatások az mutatják, hogy a megbocsátás segít abban, hogy jobban érezzük magunkat és tovább éljünk.

EZ IS ÉRDEKELHET: Bosszantó szokások tönkretehetnek egy kapcsolatot

Sikeres bocsánatkérés

Az egyik dolog, ami gyakran segít az embereknek megbocsátani az az, hogyha a sértő fél bocsánatot kér tőlük. Miközben félünk bocsánatot kérni, általában pozitívan gondolkodunk a bocsánatkérésről.

A bocsánatkérés ideális esetben három részből áll:

  1. felelősség elismerése
  2. a sajnálat kimutatása
  3. a bűncselekmény helyrehozása, vagy a megismétlődés megakadályozása.

Ennek arról is szólnia kell, hogy az esemény nem fog újra bekövetkezni.

A bocsánatkérés nem azt jelenti, hogy sajnálod, hogy feldühítetted a másik embert. Azt jelenti, hogy elmondod, hogy megérted miért dühös rád, sajnálod, hogy ilyen helyzetbe hoztad őt és szeretnéd kijavítani a hibád. A hatékony bocsánatkérés lényege, hogy megmutatod a sértett embernek, hogy megértetted, miért okoztál neki fájdalmat.

Ha a bocsánatkérés nem volt meggyőző az első alkalommal, akkor próbálkozz újra, de hallgasd meg figyelmesen, hogy az a személy, akitől bocsánatot akarsz kérni, mit mond és ennek megfelelően cselekedj.

A rosszul irányított bocsánatkérések rosszabbá tehetik a helyzetet, akár még inkább elmérgesedhet a kapcsolat, és ezzel elveszik az esélye a megbocsátásnak. Ne kérj bocsánatot mindaddig, amíg komolyan nem gondolod.

A biztonság az első

Megbocsátani magunknak mindig kifizetődő. De megbocsátani másoknak csak akkor hasznos, ha az előnyök meghaladják a lehetséges hátrányokat. Soha nem szabad megbocsátani másoknak, ha az további bántalmazást, kizsákmányolást von maga után.

A fájdalomra adott stressz válasz, amit akkor tapasztalunk amikor bántanak, véd bennünket, mert megakadályozza a visszaélést és kihasználást. A harag már gyakorlati dolog.

Nem szabad bűnösnek érezni magunkat akkor, ha nem bocsátunk meg, mert néhány viselkedés egyszerűen megbocsáthatatlan és a harag hordozása kevésbé káros, mint a megbocsátás lehetséges kárai.

Jó irány az, ha megkérdezzük a másik felet, hogy mi a probléma és megértően hallgatni őt, ahelyett hogy mindenáron megakarjunk magyarázni mindent. Ha csak hallgatunk anélkül, hogy ösztönösen meg akarnánk védeni magunkat, felismerhetjük, hogy egy félreértés történt, vagy hogy viselkedtünk.

És ha úgy érzed, hogy megsértettek valamivel, amit mondtak, vagy tettek, akkor elkerülheted a kellemetlen érzéseket azáltal, hogy elmondod annak a személynek, hogy esett ez neked és hogy érzed magad miatta.

EZ IS ÉRDEKELHET: Hallgatsz a megérzéseidre?

„theconversation.com” nyomán

Cimkék: , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás