2018/11/14

Ha egy pánikroham a félelem hulláma, akkor talán megtanulhatjuk, hogy lovagoljuk meg ezt a hullámot.

A pánikroham egy intenzív, váratlan félelem roham, vagy nyugtalanság érzet ami perceken belül csúcsra jut. A tünetek közé tartozik a verejtékezés, szívdobogás (erős szívdobogás), légszomj, remegés, szédülés, zsibbadás, hidegrázás, félelem a haláltól, menekülés érzése stb.

EZ IS ÉRDEKELHET: Beszéljünk az emetofóbia és a pánikrohamok tapasztalatairól

A pánik hullám

Képzelj el egy szép, meleg napot. Te napozol a tengerparton. Egyszer csak bemész úszni egyet. A víz meleg és megnyugtató. Egy kicsit később, úszás közben egy hatalmas hullám tűnik fel előtted. Mit csinálsz?

Talán elkezdesz úszni a hullám felé, hogy harcolj vele, vagy megpróbálsz biztos pontot találni, vagy esetleg kétségbeesve menekülsz a hullám elől a part felé?

Ez az a helyzet, ahol a harcol, menekül fiziológiai reakció nem tűnik hasznosnak. Van egy harmadik lehetőség?

Igen, a hullám meglovagolása.

Bizarr nem? Pedig így van.

Először.

Kétségtelen, hogy egy nagy hullámnak az ereje is nagy. Ha viszont nem próbálsz ellenállni neki, hanem csak sodródsz vele, azt fogod észrevenni, hogy a hullám egyáltalán nem olyan erőteljes és félelmetes, mint ahogy azt eddig gondoltad.

Amikor kétségbeesetten elutasítjuk és ellenállunk a félelem hullámának, akkor sokkal nagyobbnak és fenyegetőbbnek fog tűnni és egy ördögi körforgást hoz létre.

Valójában az érzelmeinkre és érzéseinkre adott szélsőséges reakciónk eredményeként, már nem csak az eredeti félelem hullámot kell kezelnünk; nem, nekünk a pánik hullámzó tengerén kell navigálnunk.

Tegyük fel, hogy megbizonyosodtunk arról, hogy a félelemmel, vagy a meneküléssel való ellenállás a pánikrohamok esetében nem működik. Tehát elérkeztünk arra a pontra, hogy bármibe belemegyünk, csak segítsen, így végül hajlandóak leszünk még arra is, hogy a félelem hullámain szörfözzünk.

Az alábbiakban felsorolunk életmód változásokat, melyek fontosak a pánikbetegség leküzdésében:

  • Egészséges étkezés (a koffein és az alkohol csökkentése
  • Semmi drog
  • Megfelelő alvás mennyiség és minőség
  • Rendszeres testmozgás
  • Relaxációs gyakorlatok (légzésgyakorlatok, jóga)
  • Érzelmi szabályozás gyakorlása
  • Rendszeres társadalmi kapcsolatok
  • Kommunikációs készségek javítása

EZ IS ÉRDEKELHET: Idegesítenek a negatív emberek?

Földelés

Fontos a földelés, amikor elmerülsz a félelemben. Tehát nem kevésbé fontos akkor sem, ha hullámként gondolunk a pánikra.

Úgy is földelhetsz, hogy találsz egy biztos tárgyat, amit megfoghatsz és tudod, hogy az valódi és amíg az itt van veled, addig nem “szállsz el” és nem hatalmasodik el rajtad a bizonytalanság érzése.  Tehát érints meg körülötted lévő tárgyat, vagy valamit, amit magadon hordasz aminek olyan megnyugtató föld érzése van.

Vannak, akik úgy földelik magukat, hogy a légzésére koncentrálnak, vagy a légzéssel kapcsolatos érzésekre figyelnek. Mások a testük bizonyos részein érzett érzésekre összpontosítanak, mint pl. a kezük.

Függetlenül attól, hogy melyik módszert választod, ne feledd, hogy érezd a biztos pontot, és ne ellenkezz, vagy menekülj a félelemtől. Menj át a félelem hullámán, miközben érzed a földelést a jelenben, a testedben, és a  légzésedben.

Összefoglalás

A pánik roham egy intenzív félelem. Rengeteg orvosi/pszichiátriai probléma okozhatja, és rengeteg minden összetéveszthető pánik rohammal. Ezért fontos, hogy fordulj vele orvoshoz.

A pánikroham okozta félelem egy ördögi kört generál: egyes fizikai tünetek félelmet keltő félreértelmezése új érzéseket válthat ki, vagy a jelenlegi felerősödését eredményezi. A régi és az új tünetek félelem alapú félreértelmezése tovább erősítik ezt az ördögi kört.

A pánik rohamok kognitív megközelítése megkívánja, hogy maradj realista alapokon mikor elkap a félelem, és kíváncsisággal és érdeklődéssel figyeld az érzéseidet, érzelmeidet és gondolataidat. Mint egy tudós.

Általános stratégia a pánikrohamok csökkentésére és egyéb érzelmi rendellenességek kockázatának csökkentésére: az egészséges életmód folytatása.

Egyél egészségesen, aludj jól és eleget és mozogj. És talán még szörfölni is megtanulsz.

EZ IS ÉRDEKELHET: Tényleg egyre több a depressziós ember?

„psychologytoday.com” nyomán

Cimkék: , , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás