2018/11/14

Az elegendő testmozgás és a megfelelő táplálkozás is segíthet a hosszú, egészséges élethez, az egészség megőrzéséhez. De ne felejtsük el a vidámság jótékony hatását sem.

Az örök ifjúság iránti vágy mélyen gyökerezik az emberben. Az őseink már az ókorban is fiatalos megjelenést akartak maguknak. Kleopátra híres szamártej fürdője is a szép bőrt, fiatalságot hivatott megőrizni 2000 évvel ezelőtt.

1970-ben a ‒ a későbbi irodalmi Nobel-díjas ‒ Bob Dylan a „Forever young” (Örökké fiatal) című dalával tarolt a hitlistákon. 50 évvel később sokak örömére létrejött az anti-aging (kortalanság) iparága. Mely célja az orvostudomány és szépészet összefogásával az öregedés biológiai folyamatának megállítása, lassítása, és az átlagos, életkor meghosszabbítása és a maximális életkor elérése.

A korosodással összefüggő kérdésekre tömör válaszként elfogadhatjuk, hogy az emberek azért érnek meg idősebb kort, mint 100 évvel ezelőtt, mert az egészség összekapcsolódott az orvostudomány és a mezőgazdaság fejlődésével.

Aktívnak kell maradni

Az emberi test egy egység, amely testből, elméből és lélekből áll. Ezért az öregedési folyamatnak is különböző módjai vannak: étkezés, testmozgás, szellemi munka azaz szellemileg toppon lenni. Ezért különböző szakterületeken tevékenykedő szakértők általában ugyanazokat ajánlják, ha azt szeretnénk, hogy lassabban öregedjünk és az egészség megmaradjon. Muszáj életörömöt vinni az életünkbe, aktívnak kell maradni és kihívások elé kell állítani magunkat ahelyett, hogy egy bizonyos életkor elérésével kímélő életmódba kapcsolnánk.


EZ IS ÉRDEKELHET: Idősek, akik kimozdulnak otthonról, tovább élhetnek


Nyugdíjazás és annak az egészségre gyakorolt hatása

Már 50 év körüli emberek is úgy érzik, hogy egyre nehezebben viselik a túlterheltséget. Ez nem csoda, hiszen az öregedés már elég korán, 30 év körül megkezdődik a testben. Különösen érdekes, hogy a 60-as évek közepéig ez a csökkenés lassan halad előre, majd ezután jelentős visszaesés tapasztalható. Sokan úgy gondolják, hogy ez összefüggésbe hozható a nyugdíjba menetel idejével.

Kutatók azt tanulmányozták, hogy az edzés milyen hatással van az öregedési folyamatra. A rendszeresen edzést végző idősek agyának vizsgálatánál kiderült, hogy valóban változás következhet be az agy térfogatában. A kezdeti demencia esetében is pozitív hatás érhető el. Az edzés nem csak az izmokat erősíti, hanem védi és tehermentesíti az izületeket, és elősegíti a reakcióképességet is. A reakcióképesség növelése azért fontos, mert ez segít elkerülni az esést azzal, hogy az ember a lehető leghamarabb és legmegfelelőbben tud reagálni akkor, ha megbotlik valamiben, vagy elveszti az egyensúlyát, megszédül.

Naponta együnk diót

Azonban az embernek tudnia kell azt, hogy a kor előrehaladtával csökken az energiaigény, miközben a tápanyagigény ugyanaz marad.

Táplálkozással és mozgással sok mindent el lehet érni.

Ha nem akar valaki túlsúlyos lenni, meg kell változtatni a táplálkozási szokásokat az egészség megőrzése érdekében: a magas kalóriatartalmú ételeket le kell cserélni alacsony tápértékűekre. Pl. hidegen sajtolt növényi olajok használata és naponta egy adag dió elfogyasztása.

Ne felejts el inni

Naponta ötször egy marék gyümölcs, és zöldség ‒ így szól a javaslat. A kor egyik tünete többek között az is, hogy az ember nem érez már szomjúságot. Ezért az idősebb embereknek legalább napi 1,5 liter cukormentes folyadékot kell meginni. Reggel elő kell készíteni amit inni szeretnénk és a nap folyamán meg kell azt iszogatni. Mivel a víz testünk 70%-a, ezért ez nagy hatással van szellemi teljesítményünkre is.

De nem csak fizikai szinten lehet kedvezően befolyásolni az öregedési folyamatot és az egészséget. Megtehetjük ezt az elménkkel és a lelkünkkel is. A mentális egészség is nagyon fontos idős korban, mely kapcsolódik a fizikai egészséghez.


EZ IS ÉRDEKELHET: Idős korban hogyan tartsuk jó karban szellemi képességeinket?


Ne hagyd, hogy a depresszió eluralkodjon rajtad

A még fiatalabb, mozgékonyabb idősek önkéntesen segíthetnek az olyan idősek gondozásában, akik erre rászorulnak. Annak hiánya, hogy egy közösség tagjai legyenek, párosulhat pesszimista gondolatokkal, melyek nagy számban eredményezik az időskori depressziót. Legyél egy közösség része.

Mosollyal aludj el

Tartósan rossz hangulat esetén érdemes felkeresni egy orvost és gyógyszeres kezelést kérni. De ha időben észleljük a jeleket, akkor akár még orvosi segítség nélkül is visszafordítható a negatív folyamat. A test és a lélek közötti kölcsönhatásra példa, hogy függőleges állóhelyzetben álljunk, felemelt fejjel és kifeszített vállakkal (magyarul: fel a fejjel és húzzuk ki magunkat), ezáltal szinte azonnal jobb hangulatunk lesz. Ennek ellentéte, amikor az ember lehorgasztott fejjel és előreesett vállakkal áll. Ettől nem csak az egyénnek lesz rossz hangulata, hanem annak is, aki nézi.

Két jó tanács:

1. Ne menj ágyba éjfél előtt ‒ így legalább nem fogsz felébredni az éjszaka kellős közepén. Mert általában ez történik, ha az ember túl korán fekszik le. 2. És hogy jó kedvvel ébredjünk reggel, ezért aludjunk el mosollyal az arcunkon. Hidd el, sokat segít.


EZ IS ÉRDEKELHET: Az élet nem ér véget 50 évesen


„50plus.de” nyomán

Cimkék: , , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás