2018/11/15

A menopauza nem csak egyszerűen egy testi funkció megszűnése. Az agyad, a tested, az életed változik olyanná, amit még egyáltalán nem ismersz. Megkérdőjelezed az egészségedet, a kapcsolataidat, a hormonaidat, a genetikádat, a szexualitásod, a korod, az ételeket, ruhákat, fehérneműt és folytathatnánk a sort határok nélkül.

Hirtelen arra eszmélsz, hogy a házad tele van cetlicskékkel, mert képtelen vagy bármit megjegyezni. Egyszer csak csönget az áruszállító azokkal a haszontalan tárgyakkal, amiket akkor vásároltál az interneten, mikor képtelen voltál aludni. Vagy… válhatsz mogorvává is, depresszióssá, ingerlékennyé, idegessé, túlérzékennyé, rossz hangulatúvá és magányosnak érzed magad, mégis egyedül akarsz maradni.

A menopauza a nők 23%-ánál hangulatváltozásokat figyeltek meg. Emellett szorongásos feszültség, idegesség, pánik és aggodalom tünetei gyakrabban jelentkeztek az előmenopauzában, mint a korábbi életkorban függetlenül attól, hogy a depresszió jelei jelen vannak-e vagy sem.

A szorongás nem feltétlenül rossz dolog. Egészséges is lehet, ha arra ösztönöz bennünket, hogy kilépjünk kényelmi zónánkból, kockáztassunk annak érdekében hogy teljesebb életet élhessünk.

Azonban a túlzott aggódás problémás is lehet, ha mindig az a kérdés forog a fejedben, hogy „Mi lesz akkor, hogyha…?” és persze az elmaradhatatlan “legrosszabb eshetőség forgatókönyv”. Ezek  a kétségek és félelmek megbéníthatnak. Elszívják az energiádat, a szorongásod az egekig emelik és élhetetlenné teszik a mindennapi életed.

Tudatosan kell az agyat és a testet edzeni, hogy az stresszes helyzetben is nyugodt tudjon maradni.

Íme 3 tipp:

  1. Nyugtasd meg a tested

A tested szörnyen érzi magát, ha szorongsz. Lehet, hogy hányingered van, ezerrel kalapál a szíved és nehézlégzésed van. Ha ezeket az érzéseket figyelmen kívül hagyod, akkor ez irányítás nélkül gyűrűzik tovább. Vannak olyan szorongásos tünetek, amik hasonlítanak a szívroham jeleire. Az első lépés az, hogy felismerjük, hogy ezek az érzések normálisak, és ez csak a stresszre adott fiziológiai válasz, ami akkor következik be, amikor agyunk harcol/repül/lefagy része aktiválódik. (Harcol-repül-lefagy: a szorongás úgynevezett ‘harcol-repül-lefagy’ reakciót vált ki. Ez az automatikus válasz segít a veszély megoldásában. Például kiabálhatnak veled, hogy tedd le kresz vizsgádat, ha te nem vagy még készen rá (harc). Elkerülhetsz egy randevút, vagy korán távozhatsz, mert kellemetlenül érzed magad a férfival (repülés). Vagy lefagysz és csak reméled, hogy a főnök nem téged talál meg a kérdésével.)

  1. Javíts a gondolkodásodon

Nem ritka, hogy a szorongásos emberek túlbecsülik, hogy mennyire veszélyes valami, de ebből aztán tényleg a legrosszabb forgatókönyv lesz. Pl.: nem csak azt gondolod, hogy valami rossz fog történni, hanem hogy ez lesz a legrosszabb dolog, ami valaha is történt. Alá is becsülheted a képességedet, akkor, hogyha valami rossz történik. Meg tudsz-e birkózni vele, feltételezve, hogy már a baj első jelénél össze nem omlasz.

Ez a fajta gondolkodás végigkísér egész életeden, és olyan automatikusan jön elő, hogy nem is tudsz róla. Hogy ezek a negatív gondolkodási minták megszűnjenek, ahhoz újra kell programozni az agyat, és tudatosan kell megfigyelni a gondolataidat.

Akárhogyis, de te nem vagy azonos a gondolataiddal. A gondolat csak egy gondolat és nem feltétlenül igaz. Nagy eséllyel nem tudod a többi embert irányítani és azt sem, hogy mi történik az életedben. Tudod azonban a gondolataidat irányítani és ezáltal a szorongásod gondolatát egy másik gondolatra kicserélni.

Kezd ezt azzal, hogy azonosítod azt a gondolatot, ami szorongás vált ki belőled. Ezt a gondolatot nem tényként kell kezelni, hanem hipotézisként, amelyet éppen tesztelsz. Megvizsgálni és reagálásra késztetni az aggodalmakat és félelmeket, segíteni fog egy kiegyensúlyozottabb, valósághűbb perspektíva kialakításában.

  1. Szállj szembe a félelmeiddel

A szorongás egyre rosszabb lesz, ha elkerüljük a félelem forrását, mely egy feneketlen kúthoz fog vezetni. Az megoldási mód, hogy ezekkel a félelmekkel szembe kell nézni.

Ha szembesülsz a félelmeiddel, fontos az, hogy ezt fokozatosan tedd. A mélybe ugrani sokkal rosszabb lehet, és súlyosbíthatja a félelmeket. Nem egészséges többet vállalni, mint amit gondolod, hogy kezelni tudsz. Fontos egy olyan környezet megteremtése, ahol biztonságban érezheted magad amikor sebezhetővé válsz és itt majd meg is tudsz küzdeni a gondokkal.

Segíthet a félelmeink megoldásában, ha kisebb célokat tűzünk ki. Pl. ha egyedül vagy, és célod egy értelmes párkapcsolat kialakítása, akkor attól félsz, hogy örökké egyedül fogsz maradni. Ahelyett, hogy azon aggódsz, hogy találkozol-e valaha is a nagy ő-vel, inkább alakíts ki magad körül egy baráti kört. Az új emberekkel való találkozásra való összpontosítással növelheted az esélyed arra, hogy elérd a célod anélkül, hogy szorongást és nyomást váltana ki belőled a nagy ő megtalálása.

Nem számít, hogy mennyire nagy, vagy kicsi a félelmed. Ha kisebb célokat tűzve próbálod legyőzni őket, akkor könnyebb elhagyni a negatív mintákat.

Érdemes megtanulni kezelni a szorongást

Még akkor is, ha a szorongásod nem romlik, vagy csak alkalmanként jön elő, akkor is hasznos megtanulni a kezelését, hogy ha szükség van rá, hogyan kell megbirkózni vele. A szorongás kezelésére szolgáló eszközöket nem nehéz megtanulni, és a terápia idejét nem kell dátumhoz kötni. Viszonylag gyorsan megtanulhatod a technikákat és azonnal el is kezdheted őket alkalmazni.

Akár a szorongás határozza meg a mindennapjaidat, vagy csak most vagy ideges, akkor is kárt okozhat a testi és szellemi egészségedben. A szorongás növelheti a vérnyomást, zavarja az alvást, és nagyobb valószínűséggel veszel fel egészségtelen szokásokat pl. dohányzás, ital.

Beszélgess egy tanácsadóval, hogy segítsen a szorongásodtól való megszabadulásban, és gondjaid nem irányítják többé az életed. Élheted a valódi életet, szabadságot és békét.

 

livingbetter50. com nyomán

Cimkék: , , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás