2025/02/07

A tanulás minden ember életében kulcssfontosságú és nem lehet megúszni. Kinek jobban megy, kinek kevésbé, de nem mindig a memória a legfontosabb. Lehet fejleszteni is tanulási készséget.

Feldolgozó tanulás – Mérsékelt

Felmondás magadnak – Mérsékelt

Összegzés – Alacsony

Aláhúzás – Alacsony

Kulcsszavak memorizálása – Alacsony

Újraolvasás – Alacsony

Teszt gyakorlás – Magas

Elosztott gyakorlás – Magas

Mindenki úgy gondolja, hogy van egy saját tanulási stílusa. Ha nem tudsz megtanulni egy anyagot, biztos, hogy nem a fejeddel van baj, hanem rossz módszerrel próbálkozol.

Bemutatok néhány technikát, ezzel lehet egy kicsit kísérletezgetni, hogy melyik a legmegfelelőbb.

Feldolgozó tanulás (értékelés: mérsékelt)

Ez a módszer, a memória javítását szolgálja. Arra ösztönzi a tanulót, hogy olvassa el a szöveget, amelyre magyarázatot kell adni. Ez az eljárás magában foglalja, hogy a feladat elvégzése folyamán a miért és hogyan kérdésre kell válaszolni inkább, mint a mit kérdésre.

Ez egy jó módszer, mert egyszerű és könnyen alkalmazható. Ez akkor hatékony, ha a tanulónak előzetes tapasztalata van a tantárgyban, mert a kérdések megválaszolásához erre szükség van. Pl. Miért hullnak le a levelek télen? Kérdésnél tisztázni kell a levelek és a tél összefüggéseit az adott szituációban. Ezt emlékezetből kell megtenni, de szükséges hozzá tárgyi tudás is.

A feldolgozó tanulás hasznos a gyakorlott tanulók számára, mert lehetővé teszi számukra, hogy előzetes ismereteiket hatékonyan alkalmazzák az új információk feldolgozására. Hatékony, mert időtakarékos és aránylag könnyű megtanulni.

Önmagában-Kifejtett tanulás (értékelés: mérsékelt)

Olyan technika, amely hasznos az összefoglaló tanuláshoz. A technika magában foglalja a magyarázatot és a rögzítést arról, hogy hogyan oldja meg, vagy érti meg a tanuló a problémákat a munka folyamán és indokolja a választott döntést. Ez hatékonyabbnak a bizonyul a tanulás közben, mint utána. Az algebrai formulákon és geometriai tételeken való munka során az önfejlődés hatékony volt az óvodás gyerekektől kezdve az idősebb hallgatókig. Az önmagában kifejtés előnye az egyszerűségéből adódik.

Ellentétben a feldolgozó tanulással, az önmagában kifejtett magyarázatokat úgy találták, hogy kétszer annyi idő alatt dolgozták fel a feladatot az olvasási kontrollcsoporthoz képest.

„Az önmagában kifejtett magyarázat legfontosabb elem, hogy a diákok a feldolgozás során több nézőpontból magyarázzák a folyamatot a tanulás során.”

Összegzés (értékelés: alacsony)

A tanulók összefoglalják a szöveg minden oldalát néhány rövid sorban. Összefoglalás és jegyzetelés hasznosnak bizonyult az írásbeli vizsgák előkészítéséhez, de nem volt hatékony a többszörös választási tesztek során. Ez módszer kevésbé hasznos, mint a rendelkezésünkre álló egyéb módszerek, de jóval hasznosabbak, mint a leggyakoribb módszerek, amit a diákok használnak: kiemelés, aláhúzás, újraolvasás.

„Hatékony tanulási stratégia olyan tanulók számára, akik már képesek összefoglalni.”

Kiemelés és aláhúzás (értékelés: alacsony)

A legnépszerűbb tanulási módszer, amely nagyon kényelmes, de rendkívül kevés gondolat merül fel azon erőfeszítések felett, hogy egyszerűen elolvassák a szöveget.

(Hatékony lehet ez a módszer más technikákkal párosítva.)

Emlékeztető kulcsszó (értékelés: alacsony)

Ezzel a technikával olyan információkat lehet tárolni, amelyekben a szavak összekapcsolódnak jelentés alapján, képzettársítással, vagy a szó hangzása alapján. Kutatók rámutattak arra, hogy ez a módszer alkalmas a rövidtávon megjegyezendő információkra, pl. idegen nyelv elsajátítása, emberek nevének, foglalkozásának megjegyzésére, tudományos fogalmak megismerésére stb.

Ez emlékeztető kulcsszó csak akkor működik, ha a kulcsszavak fontosak, és az anyag olyan kulcsszavakat tartalmaz, amelyek természetüknél fogva könnyen megjegyezhetők.

Bizonyítottan negatív hatása van a hosszú távú tanulásra. Tehát az emlékeztetők hasznosak lehetnek a fogalom meghatározások átismétlésére a vizsga előtti héten, de nem tűnik hasznosnak ha hosszú távú memória eszközeként használják.

Kép társítása szöveg tanuláshoz (minősítés: alacsony)

A tanulóknak a szöveggel kapcsolatos képeket kell elképzelni. Ez hatékony a mondatok memorizálása során, de kevésbé volt előnyös ha hosszabb szövegrészről volt szól. A vizualizáció hatékonyabbnak bizonyult, mikor a hallgatók a szöveget csak hallgatták, ahhoz képest, mint amikor maguk olvasták el a szöveget. Az olvasási tevékenységnek köszönhetően nehezebbé válik a vizualizálásra összpontosítani.

A kulcsszó memorizálásnál néhány esetben találták csak hasznosabbnak. A képek nem voltak megfelelők arra, hogy segítsenek a tanulóknak olyan kérdések megválaszolásában, amelyek a szövegből származó következtetéseket követeltek meg.

Újra-Újraolvasás (értékelés: alacsony)

Összességében elmondható, hogy az újraolvasás sokkal kevésbé hatékony, mint a többi technika.

Az olvasás utáni újraolvasás hatékonyabbnak bizonyult, mint a vázlat, vagy összegzés. Sokkal tartósabb hatása van azonban a többször egymás utáni olvasásnál, ha a két olvasás között hosszabb idő telik el.

Teszt gyakorlása (minősítés: magas)

A teszt írás a diák szempontjából a szükséges rossz és a legtöbb esetben létfontosságú vizsgán kerül elő.

A többszörös választású teszt hatékony, de a részletesebb válaszok írásához szükséges gyakorlati tesztek hatékonyabbak. És még hatékonyabbak, ha a gyakorló tesztet a tanulók maguk készítik.

Az intenzív gyakorlati tesztelés sokkal kevesebb időt vesz igénybe, mint más módszerek, mint pl. az újra-újra olvasás.

Elosztott gyakorlás (minősítés: magas)

Elgondolkodtál-e már azon, hogy hogy lenne jó tanulni? Egyszerre, vagy darabokra osztva tanulni, egy bizonyos idő alatt? Kutatások szerint, a tanulási folyamat elosztása, az annak a 10-20%-a, amennyi ideig emlékezni akarsz rá. Tehát, ha egy évig emlékezni akarsz valamire, akkor legalább minden hónapban tanulmányozni kell azt, ha öt évig akarsz emlékezni valamire, akkor el kell osztanod a tanulást 6 vagy 12 hónapra. Ha egy hétig akarsz valamire emlékezni, akkor fel kell osztanod a tanulást 12-24 órára. Az elosztott gyakorlás leginkább akkor működik, amikor mélyen kell feldolgozni az információkat ‒ így a legjobb eredmény érdekében az elosztott gyakorlatot az önteszteléssel kell kombinálni.

Miért használjuk a helytelen technikákat és melyiket kellene használnunk:

Mindannyian elvárjuk, hogy tudjunk tanulni, de soha nem tanítanak meg bennünket tanulni. Tehát a következő alkalommal, amikor valamit megtanulsz, miért nem szánsz egy percet egy ütemterv elkészítéséhez, hogy eloszd a gyakorlási idődet. Míg olvasol, jegyzetek helyett miért nem írsz néhány gyakorlati kérdést a miért kérdéssel kezdődően? És miközben új készségeket tanulsz, miért nem írsz részletes magyarázatot arról, hogy hogy válaszolsz kérdésekre? Ez nem jelenti azt, rohannod kell és ki kell dobni a szemétbe minden szövegkiemelőt, de próbáld meg fokozatosan beépíteni a technikákat, és akkor látni fogod, hogy melyik működik nálad a legjobban.

 

bigthink.com

Cimkék: , , ,

Ezen a webhelyen cookie-kat használunk a forgalom elemzése, a beállítások megjegyzése és a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. További részletek

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás